Keramzyt w drogownictwie

Leca Polska sp. z o.o.

Data wprowadzenia: 06.11.2015 r.

Keramzyt, do niedawna znany głównie jako materiał izolacyjny, z dużym powodzeniem znajduje zastosowanie również w drogownictwie. To lekkie kruszywo stosowane jest zarówno przy remontach istniejących dróg, jak i realizacji nowo projektowanych. Przy odciążaniu nasypów drogowych wykorzystywana jest bardzo niska gęstość nasypowa tego kruszywa. Metoda ta wykorzystuje naprężenia istniejące w gruncie. Poniżej opisane są przykłady zastosowania keramzytu do odciążania słabego podłoża pod nasypami drogowymi oraz redukcji parcia na konstrukcje inżynierskie.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 1.

Stan dróg na dojazdach do przepustów czy obiektów mostowych jest utrapieniem drogowców w całej Polsce. Wyrównanie przez nadlewkę z mieszanki asfaltowej nie rozwiązuje problemu, gdyż w ten sposób dokładane są tylko kolejne kilogramy powodujące zwiększenie osiadania. Jest to problem, z którym bardzo dobrze radzi sobie keramzyt.
Przykładem takiego rozwiązania jest odciążenie najazdów i przepustu na trasie Kórnik-Mosina w ciągu drogi nr 431. Malowniczo położona droga na styku dwóch jezior Skrzynki i Kórnickie w Wielkopolsce, krzyżuje się z kanałem łączącym oba jeziora. Z powodu zalegających w tej okolicy torfów, dojazdy do mostu ulegały ciągłym deformacjom. Zastosowanie keramzytu jako wypełnienia pod drogą pozwoliło rozwiązać problem (fot. 2 i 3).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 2.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 3.


Równie skutecznym rozwiązaniem jest wykorzystanie keramzytu w celu redukcji parcia spoczynkowego na konstrukcje inżynierskie. W przypadku wiaduktu na DK32, znajdującego się w centrum miasta Wolsztyn nad dużym węzłem kolejowym, mimo wielu prób rozwiązania problemu przemieszczania się przyczółka i osiadania najazdów niewiele udawało się osiągnąć. GDDKiA Poznań podjęła więc decyzję o przeprojektowaniu i wykonaniu napraw z tzw. 200% współczynnikiem gwarancji. Ostatecznie zastosowano w tym miejscu 900 m3 keramzytu i problem został rozwiązany (fot. 1).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 3.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 4.

 

Częto sytuacja wymusza niekonwencjonalne rozwiązania techniczne.
Bardzo ważny dla bezpieczeństwa ruchu, w tym ruchu turystycznego, jest węzeł komunikacyjny Międzyzdroje w ciągu drogi S3. Zalegające na tym terenie torfy nie pozwoliły na zastosowanie tradycyjnych rozwiązań. Dlatego też nasypy drogowe zostały posadowione na wzmocnieniu wykonanym z kolumn w osłonach z geotkaniny, natomiast ciągi dróg pomocniczych i pieszo-rowerowych zaprojektowano na podłożu z keramzytu (fot. 4). Problem ułożenia kabla energetycznego o wysokich parametrach rozwiązano za pomocą keramzytowej „poduszki” (fot. 6 i 7). Ponadto w trakcie realizacji węzła, do odciążenia nasypu głównego na odcinku około 150 m od mostu w kierunku na Świnoujście, zastosowano warstwę keramzytu (fot. 5).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 6.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 7.

Jednym z podstawowych warunków zapewnienia bezpieczeństwa ruchu jest odwodnienie nawierzchni drogi. Urządzenia powierzchniowe służące do odprowadzania wody deszczowej, tj. rowy, ścieki i korytka odwodnień liniowych, zaliczane są do najskuteczniej działających. Mają one wiele zalet – są proste w konstrukcji, łatwo jest przeprowadzać kontrolę stanu technicznego i wykonywać remont. Ich wadą natomiast jest zajmowanie dużych powierzchni, powodowanie utrudnień w komunikacji, uciążliwa konserwacja, szczególnie jeśli jest związana ze stale odrastającą roślinnością, ale przede wszystkim stwarzanie dużego zagrożenia bezpieczeństwa podczas wypadku. Z tego powodu np. rowy skarpowe o przekroju trapezowym przy drogach wyższej kategorii są wręcz niedopuszczalne.
Alternatywną metodą jest stosowanie urządzeń podziemnych do odprowadzania wód opadowych, takich jak kanalizacja deszczowa, drenaż, drenaż kombinowany – w tym drenaż francuski, wykorzystujący keramzyt (fot. 8 i 9).
Więcej informacji znajduje się na stronie www.netweber.pl w zakładce Leca® KERAMZYT lub może ich udzielić Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego (e-mail: slawomir.dekert@saint-gobain.com, tel. 505 172 087).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 8.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 9.

Leca Polska sp. z o.o.

Marka LECA oferuje najlżejsze kruszywo ceramiczne produkowane w Polsce. Leca? KERAMZYT charakteryzuje się doskonałymi parametrami izolacyjności termicznej i akustycznej, niskim ciężarem nasypowym oraz wysoką ognio- i mrozoodpornością, znajdując zastosowanie nie tylko w budownictwie, ale także w geotechnice, ogrodnictwie, rolnictwie i ekologii. Na bazie Leca? KERAMZYTU wytwarzane są między innymi keramzytowe bloczki, pustaki ścienne, pustaki stropowe, elementy nadprożowe, obudowy systemów kominowych czy elementy wentylacyjne. Urozmaicona oferta dostosowana została do europejskich standardów.

Remont stropu drewnianego – krok po kroku

Stare, odrestaurowane kamienice dodają uroku niejednemu miastu. Jak wygląda wyremontowany budynek z zewnątrz, łatwo sobie wyobrazić – jednak co kryje jego wewnętrzna konstrukcja?

więcej »

Podłoga na gruncie z Leca KERAMZYTEM

Podłoga na gruncie z Leca® KERAMZYTEM to nowatorskie rozwiązanie, które dzięki unikalnym właściwościom kruszywa pozwala na szybkie i łatwe wykonanie trwałej podłogi. Użycie tego

więcej »

Leca KERAMZYT niezastąpiony przy remoncie stropów

Leca® KERAMZYT to lekkie i zarazem wytrzymałe kruszywo ceramiczne wypalane z glin pęczniejących. Dzięki porowatej strukturze wewnętrznej bardzo dobrze izoluje akustycznie i

więcej »

Dachy zielone z Leca® KERAMZYTEM

Leca® KERAMZYT to ceramiczne, mrozoodporne, neutralne chemicznie i dobrze drenujące lekkie kruszywo. Właściwości te pozwalają na wykorzystanie keramzytu w konstruowaniu zielonych dachów.

więcej »

Keramzyt suchy i mokry

Leca KERAMZYT to lekkie kruszywo ceramiczne, które od ponad 100 lat sprawdza się jako materiał do wypełnień i izolacji cieplnych, nie tracąc przy tym swoich właściwości przez cały czas

więcej »

Praktyczne narzędzia dla projektanta – biblioteka BIM i kalkulatory

Biblioteka BIM (Building Information Modeling) BIM Leca to baza gotowych modeli przegród przydatnych przy projektowaniu w programie Revit. Biblioteka dysponuje gotowymi rozwiązaniami: ścian

więcej »

Ceramiczne izolacje z Leca® KERAMZYTU

Leca® KERAMZYT to lekkie ceramiczne kruszywo powstałe w procesie wypalania specjalnego rodzaju glin pęczniejących. Stanowi podstawowy składnik keramzytobetonowych bloczków, pustaków

więcej »

Ściana akustyczna bez błędów

Coraz częściej się zdarza, że w trakcie odbioru budynku przeprowadzane są na zlecenie inwestora badania akustyki przegród. Aby uniknąć przykrych niespodzianek w wynikach takich badań, warto

więcej »

Bloczek Leca® BLOK akustyczny 18 g

Keramzytobetonowe Bloczki Leca® BLOK akustyczne 18 g o wymiarach 38x24x18 cm przeznaczone są do wznoszenia ścian konstrukcyjnych i działowych, głównie między mieszkaniami w budynkach

więcej »

Keramzyt w drogownictwie

Keramzyt, do niedawna znany głównie jako materiał izolacyjny, z dużym powodzeniem znajduje zastosowanie również w drogownictwie. To lekkie kruszywo stosowane jest zarówno przy remontach

więcej »

Obwodnica Czarnkowa

Obwodnica Czarnkowa (ciąg DW178) na odcinku około 1500 m przechodzi przez rozległą dolinę Noteci, gdzie w podłożu zalegają nasypy i grunty organiczne. Na końcowym fragmencie tego odcinka

więcej »

Tynk a akustyka ściany

Wysoki komfort akustyczny to jeden z istotnych wyznaczników wartości mieszkania. Coraz częściej zdarza się, że w trakcie odbioru budynku na zlecenie inwestora przeprowadzane są pomiary

więcej »

Izolacja stropu w budynku mieszkalno-usługowym w Knurowie (woj. śląskie)

W remontowanym stropie drewnianym o powierzchni ok. 290 m2 wymieniono polepę oraz podłogę z desek na: wełnę mineralną, keramzyt i płyty suchego jastrychu. Dzięki temu została wypoziomowana

więcej »

Keramzyt w geotechnice

Keramzyt, do niedawna znany głównie jako materiał izolacyjny, z dużym powodzeniem znajduje zastosowanie w drogownictwie. To lekkie kruszywo stosowane jest zarówno przy remontach istniejących

więcej »

Obwodnica Czarnkowa

Budowana obwodnica Czarnkowa (ciąg drogi wojewódzkiej 178), na odcinku około 1500 m przechodzi przez dolinę Noteci, gdzie w podłożu zalegają nasypy i grunty organiczne. Na końcowym fragmencie

więcej »

W celu wysłania wiadomości przepisz hasło z obrazka:

Wyślij kopię wiadomości również do mnie