Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

izbudujemy.pl » Artykuły » Vademecum

Keramzyt w drogownictwie

  • Drukuj
  • Drukuj
  • Powiadom znajomego
  • Podziel się w internecie

Leca Polska sp. z o.o.

Data wprowadzenia: 06.11.2015 r.

Keramzyt, do niedawna znany głównie jako materiał izolacyjny, z dużym powodzeniem znajduje zastosowanie również w drogownictwie. To lekkie kruszywo stosowane jest zarówno przy remontach istniejących dróg, jak i realizacji nowo projektowanych. Przy odciążaniu nasypów drogowych wykorzystywana jest bardzo niska gęstość nasypowa tego kruszywa. Metoda ta wykorzystuje naprężenia istniejące w gruncie. Poniżej opisane są przykłady zastosowania keramzytu do odciążania słabego podłoża pod nasypami drogowymi oraz redukcji parcia na konstrukcje inżynierskie.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 1.

Stan dróg na dojazdach do przepustów czy obiektów mostowych jest utrapieniem drogowców w całej Polsce. Wyrównanie przez nadlewkę z mieszanki asfaltowej nie rozwiązuje problemu, gdyż w ten sposób dokładane są tylko kolejne kilogramy powodujące zwiększenie osiadania. Jest to problem, z którym bardzo dobrze radzi sobie keramzyt.
Przykładem takiego rozwiązania jest odciążenie najazdów i przepustu na trasie Kórnik-Mosina w ciągu drogi nr 431. Malowniczo położona droga na styku dwóch jezior Skrzynki i Kórnickie w Wielkopolsce, krzyżuje się z kanałem łączącym oba jeziora. Z powodu zalegających w tej okolicy torfów, dojazdy do mostu ulegały ciągłym deformacjom. Zastosowanie keramzytu jako wypełnienia pod drogą pozwoliło rozwiązać problem (fot. 2 i 3).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 2.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 3.


Równie skutecznym rozwiązaniem jest wykorzystanie keramzytu w celu redukcji parcia spoczynkowego na konstrukcje inżynierskie. W przypadku wiaduktu na DK32, znajdującego się w centrum miasta Wolsztyn nad dużym węzłem kolejowym, mimo wielu prób rozwiązania problemu przemieszczania się przyczółka i osiadania najazdów niewiele udawało się osiągnąć. GDDKiA Poznań podjęła więc decyzję o przeprojektowaniu i wykonaniu napraw z tzw. 200% współczynnikiem gwarancji. Ostatecznie zastosowano w tym miejscu 900 m3 keramzytu i problem został rozwiązany (fot. 1).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 3.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 4.

 

Częto sytuacja wymusza niekonwencjonalne rozwiązania techniczne.
Bardzo ważny dla bezpieczeństwa ruchu, w tym ruchu turystycznego, jest węzeł komunikacyjny Międzyzdroje w ciągu drogi S3. Zalegające na tym terenie torfy nie pozwoliły na zastosowanie tradycyjnych rozwiązań. Dlatego też nasypy drogowe zostały posadowione na wzmocnieniu wykonanym z kolumn w osłonach z geotkaniny, natomiast ciągi dróg pomocniczych i pieszo-rowerowych zaprojektowano na podłożu z keramzytu (fot. 4). Problem ułożenia kabla energetycznego o wysokich parametrach rozwiązano za pomocą keramzytowej „poduszki” (fot. 6 i 7). Ponadto w trakcie realizacji węzła, do odciążenia nasypu głównego na odcinku około 150 m od mostu w kierunku na Świnoujście, zastosowano warstwę keramzytu (fot. 5).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 6.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 7.

Jednym z podstawowych warunków zapewnienia bezpieczeństwa ruchu jest odwodnienie nawierzchni drogi. Urządzenia powierzchniowe służące do odprowadzania wody deszczowej, tj. rowy, ścieki i korytka odwodnień liniowych, zaliczane są do najskuteczniej działających. Mają one wiele zalet – są proste w konstrukcji, łatwo jest przeprowadzać kontrolę stanu technicznego i wykonywać remont. Ich wadą natomiast jest zajmowanie dużych powierzchni, powodowanie utrudnień w komunikacji, uciążliwa konserwacja, szczególnie jeśli jest związana ze stale odrastającą roślinnością, ale przede wszystkim stwarzanie dużego zagrożenia bezpieczeństwa podczas wypadku. Z tego powodu np. rowy skarpowe o przekroju trapezowym przy drogach wyższej kategorii są wręcz niedopuszczalne.
Alternatywną metodą jest stosowanie urządzeń podziemnych do odprowadzania wód opadowych, takich jak kanalizacja deszczowa, drenaż, drenaż kombinowany – w tym drenaż francuski, wykorzystujący keramzyt (fot. 8 i 9).
Więcej informacji znajduje się na stronie www.netweber.pl w zakładce Leca® KERAMZYT lub może ich udzielić Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego (e-mail: slawomir.dekert@saint-gobain.com, tel. 505 172 087).

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 8.

saint-gobain, keramzyt w drogownictwie, drogi, kruszywo ceramiczne, leca keramzyt, geotechnika

Fot. 9.

Leca Polska sp. z o.o.

Pod marką Leca® oferowane jest lekkie kruszywo ceramiczne. Doskonałe parametry izolacyjności termicznej i akustycznej, ognio- i mrozoodporność pozwalają na stosowanie Leca® KERAMZYTU w budownictwie, geotechnice, ogrodnictwie, rolnictwie, ekologii.

Remont stropu drewnianego – krok po kroku

Stare, odrestaurowane kamienice dodają uroku niejednemu miastu. Jak wygląda wyremontowany budynek z zewnątrz, łatwo sobie wyobrazić – jednak co kryje jego wewnętrzna konstrukcja?

więcej »

Podłoga na gruncie z Leca KERAMZYTEM

Podłoga na gruncie z Leca® KERAMZYTEM to nowatorskie rozwiązanie, które dzięki unikalnym właściwościom kruszywa pozwala na szybkie i łatwe wykonanie trwałej podłogi. Użycie tego

więcej »

Leca KERAMZYT niezastąpiony przy remoncie stropów

Leca® KERAMZYT to lekkie i zarazem wytrzymałe kruszywo ceramiczne wypalane z glin pęczniejących. Dzięki porowatej strukturze wewnętrznej bardzo dobrze izoluje akustycznie i

więcej »

Dachy zielone z Leca® KERAMZYTEM

Leca® KERAMZYT to ceramiczne, mrozoodporne, neutralne chemicznie i dobrze drenujące lekkie kruszywo. Właściwości te pozwalają na wykorzystanie keramzytu w konstruowaniu zielonych dachów.

więcej »

Keramzyt suchy i mokry

Leca KERAMZYT to lekkie kruszywo ceramiczne, które od ponad 100 lat sprawdza się jako materiał do wypełnień i izolacji cieplnych, nie tracąc przy tym swoich właściwości przez cały czas

więcej »

Praktyczne narzędzia dla projektanta – biblioteka BIM i kalkulatory

Biblioteka BIM (Building Information Modeling) BIM Leca to baza gotowych modeli przegród przydatnych przy projektowaniu w programie Revit. Biblioteka dysponuje gotowymi rozwiązaniami: ścian

więcej »

Ceramiczne izolacje z Leca® KERAMZYTU

Leca® KERAMZYT to lekkie ceramiczne kruszywo powstałe w procesie wypalania specjalnego rodzaju glin pęczniejących. Stanowi podstawowy składnik keramzytobetonowych bloczków, pustaków

więcej »

Ściana akustyczna bez błędów

Coraz częściej się zdarza, że w trakcie odbioru budynku przeprowadzane są na zlecenie inwestora badania akustyki przegród. Aby uniknąć przykrych niespodzianek w wynikach takich badań, warto

więcej »

Bloczek Leca® BLOK akustyczny 18 g

Keramzytobetonowe Bloczki Leca® BLOK akustyczne 18 g o wymiarach 38x24x18 cm przeznaczone są do wznoszenia ścian konstrukcyjnych i działowych, głównie między mieszkaniami w budynkach

więcej »

Keramzyt w drogownictwie

Keramzyt, do niedawna znany głównie jako materiał izolacyjny, z dużym powodzeniem znajduje zastosowanie również w drogownictwie. To lekkie kruszywo stosowane jest zarówno przy remontach

więcej »

Obwodnica Czarnkowa

Obwodnica Czarnkowa (ciąg DW178) na odcinku około 1500 m przechodzi przez rozległą dolinę Noteci, gdzie w podłożu zalegają nasypy i grunty organiczne. Na końcowym fragmencie tego odcinka

więcej »

Tynk a akustyka ściany

Wysoki komfort akustyczny to jeden z istotnych wyznaczników wartości mieszkania. Coraz częściej zdarza się, że w trakcie odbioru budynku na zlecenie inwestora przeprowadzane są pomiary

więcej »

Izolacja stropu w budynku mieszkalno-usługowym w Knurowie (woj. śląskie)

W remontowanym stropie drewnianym o powierzchni ok. 290 m2 wymieniono polepę oraz podłogę z desek na: wełnę mineralną, keramzyt i płyty suchego jastrychu. Dzięki temu została wypoziomowana

więcej »

Keramzyt w geotechnice

Keramzyt, do niedawna znany głównie jako materiał izolacyjny, z dużym powodzeniem znajduje zastosowanie w drogownictwie. To lekkie kruszywo stosowane jest zarówno przy remontach istniejących

więcej »

Obwodnica Czarnkowa

Budowana obwodnica Czarnkowa (ciąg drogi wojewódzkiej 178), na odcinku około 1500 m przechodzi przez dolinę Noteci, gdzie w podłożu zalegają nasypy i grunty organiczne. Na końcowym fragmencie

więcej »

W celu wysłania wiadomości przepisz hasło z obrazka:

Wyślij kopię wiadomości również do mnie